Pysäköinnin ulkoistus toi mielenrauhaa ja tuottoa

Kiinteistösijoitus- ja varainhoitoyhtiö Avara Oy ulkoisti kohteidensa asukaspysäköinnin vuonna 2019. Sitä päätöstä ei ole tarvinnut katua.

Asuinkiinteistösijoittamisen strategisena kumppanina toimivassa Avarassa herättiin joitakin vuosia sitten huomaamaan, että asukaspysäköinti sen silloin noin 250 kohteessa oli retuperällä.

Hanna Smedjebacka

”Pidimme autopaikkojen vuokrauksen sujumista itsestäänselvyytenä. Sitten huomasimme, että autopaikkojen todellinen vuokrausaste oli hiipunut 68 prosenttiin. Teimme strategiamuutoksen ja tehostimme toimintaamme kautta linjan. Vakuutuimme siitä, että Aimo Park on oikea kumppani hoitamaan asukaspysäköintiä”, Avaran vuokrauspäällikkö Hanna Smedjebacka kuvailee.

Yhteistyö aloitettiin ja toiminta ohjattiin Aimo Parkin digitaalisille alustoille ja asiakaspalveluun. Asukaspysäköintiä modernisoitiin ja jouhevoitettiin tiiviissä yhteistyössä, ja muutamassa vuodessa saatiin vakuuttavia tuloksia.

”Autopaikkojen käyttöaste on nostettu 80 %:iin, ja vuokratuotot ovat kasvaneet merkittävästi. Myös pysäköinnin valvonta toimii, ja olemme päässeet eroon aiemmin riesana olleesta vapaapysäköinnistä. Myös asukkaat ovat tyytyväisiä sujuvaan pysäköintiin ja siihen, että voivat hallinnoida sitä itse Taskuparkki-sovelluksella”, Smedjebacka kuvailee.


Ulkoistus takaa parhaan tuoton

Avara Oy vastaa Suomessa noin 1,2 miljardin euron asuinkiinteistövarallisuuden johtamisesta, kehittämisestä ja arvon kasvattamisesta. Sille on tärkeää vakuuttaa sijoittajat toimintansa tehokkuudesta, kannattavuudesta ja kehittymisestä jokaisella osa-alueella, myös asukaspysäköinnissä.

”Kiinteistöjohtamiseen erikoistuneet kumppanimme huolehtivat Avaran kiinteistöjen ylläpidosta ja asukkaiden palvelusta. Sen ansiosta me pystymme keskittymään ydinosaamiseemme eli kiinteistövarainhoitoon ja kiinteistösijoitusten johtamiseen. Näin takaamme sijoittajille parhaan mahdollisen kokonaistuoton”, Hanna Smedjebacka pohtii.

Avaran ja Aimo Parkin yhteistyö on jatkunut jo usean vuoden ajan. Alun kiivaan starttivaiheen jälkeen yhteen kokoonnutaan nyt kuukausittain ja seurataan pysäköinnistä saatavia raportteja. Palvelua pyritään kehittämään koko ajan.

”Avaran toiminnalle on ominaista se, että pyrimme koko ajan parempaan. On ollut ilo huomata, että Aimon tiimillä on sama ajatusmalli. Koko tiimi tuo hienosti esiin omia ajatuksiaan ja kehitysehdotuksiaan. Halu palvella ja halu kehittää on elintärkeä osa yhteistyötämme.”

Avaran asukkaille on siis jatkossakin luvassa arkea ja asumista helpottavia ratkaisuja.

”Tarjoamamme palvelu on lyhyesti sanottuna koti. Pyrimme luomaan turvallisen ja viihtyisän kodin kaikille asukkaillemme, yhdessä kumppaniemme kanssa”, Smedjebacka painottaa.

Lue lisää uutisia

Mietitkö, mitä muuta meillä tapahtuu? Tutustu uutisosiossa uusimpiin tietoihin ja tarinoihin maailmastamme.