Reklamaatiolomake
Oletko mielestäsi saanut virheellisen laskun. Katso alta ohjeet.
Toimi näin
- Valitse sama syy valikosta Katso miksi olet saanut valvontamaksun.
- Etkö ole samaa mieltä? Jos olette sitä mieltä, että olette saaneet valvontamaksun väärin perustein, painakaa jatka, katsokaa vielä pari tärkeää seikkaa ja siirtykää reklamaatiolomakkeeseen.
Tee reklamaatio tästä
Valitse syy
Mitä tämä tarkoittaa?
Pysäköinnin pitää tapahtua parkkiruudun sisään tai jos parkkiruutu on merkitty vain kahdella yhdensuuntaisella viivalla, pitää pysäköiminen tapahtua viivojen väliin.'
Parkkialueiden reunoilla on tyhjä alue, joka mahdollistaa alueen puhtaanapidon sekä talvella lumenluonnin. Tälle reuna-alueelle ei saa pysäköidä.
Pelastuslaki kieltää asettamasta rakennuksen ulko-ovien sekä ulosmenoteiden eteen esteitä. Pysäköity auto on pelastuslain kannalta este.
Vain aktiivisen kuorman purkamisen tai kuorman lastaamisen ajaksi auto voidaan pysäköidä pelastuslain vastaisesti. Tällöin kuljettaja pitää olla valmiudessa siirtämään auto välittömästi pois.
Vain kiinteistönomistajan luvalla voidaan pelastuslain säännöksistä poiketa. Kiinteistönomistaja myös vastaa antamistaan poikkeuksista. Tällöin kiinteistönomistajan edustaja, esim. isännöitsijä/kiinteistöpäällikkö informoi pysäköinninvalvontayritystä annetusta poikkeusluvasta ennen alkanutta pysäköintiä.
Vain etukäteen ilmoitetut poikkeukset voidaan huomioida pysäköinninvalvonnassa.
Umpitiloissa kuten parkkihalleissa ja liikekeskuksissa pelastuslaki sallii pysäköimisen vain kiinteistönomistajan määrittelemien pysäköintiruutujen sisään. Kaikki muu alue on pelastuslain alaista pelastustietä.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Kun alueella on voimassa parkkikiekon käyttövelvollisuus, on parkkikiekko asetettava tuulilasin läpi nähtäväksi niin, että parkkikiekko on nähtävissä kojelaudan tasaisella osalla heti tuulilasin takana.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Kun alueella on voimassa parkkikiekon käyttövelvollisuus, on parkkikiekko asetettava tuulilasin läpi nähtäväksi niin, että parkkikiekko on nähtävissä kojelaudan tasaisella osalla heti tuulilasin takana.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Kun kiinteistönomistaja vuokraa pysäköintioikeuksia korvausta vastaan, ei alueelle saa pysäköidä ilman erillistä kiinteistönomistajan kanssa solmittua pysäköintisopimusta. Kiinteistönomistaja voi vaatia pysäköintioikeuden lunastaneita käyttämään pysäköidessään erillistä pysäköintilupalipuketta. Tämä pysäköintilupalipuke on oltava tuulilasin läpi luettavissa niin, että se on asetettu tuulilasin taakse kojelaudan tasaiselle osuudelle.
Luvaton pysäköinti tarkoittaa pysäköintioikeuden puuttumista tai kiinteistönomistajan vaatiman pysäköintilupalipukkeen puuttumista autosta.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Pysäköintiruutu joka on kyltein merkitty invapysäköintiin, on sallittu vain invaluvan haltijoille. Invalupa pitää olla selkeästi esillä koko pysäköinnin ajan. Autonkuljettajan vastuulla on varmistua, ettei edes vahingossa pysäköi invaruutuun jos ei ole invalupaa.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Pysäköintimaksu pitää maksaa koko pysäköintiajalta etukäteen. Pysäköinti voidaan maksaa alueella olevalla maksuautomaatilla. Tällöin maksuautomaatin antama maksulipuke pitää asettaa autoon tuulilasin läpi nähtäväksi kojelaudan tasaiselle osuudelle. Maksettu lipuke pitää olla autossa esillä koko pysäköinnin ajan.
Pysäköinti voidaan maksaa myös käyttäen kännykkäsovellusta.
Aimo Park Finland Oy hyväksyy käytettäväksi Easypark sekä Taskuparkki mobiilisovellukset.
Pysäköinti katsotaan maksetuksi jos pysäköidyn auton rekisterinumero sekä parkkipaikan aluetunnusnumero vastaavat sovellutukseen asetettua rekisterinumeroa sekä aluetunnusnumeroa. Pysäköijän vastuulla on asettaa sovellukseen oikea rekisterinumero sekä oikea aluetunnusnumero. Puhelinsovellusta käytettäessä pitää pysäköintimaksu olla maksettu koko sen ajan kun auto on pysäköitynä. Jokaisella maksullisella parkkialueella on maksuautomaatin yhteydessä infotaulu, josta aluetunnusnumero on luettavissa. Maksuautomaatissa on myös puhelinnumero, johon pitää soittaa maksamisen estyessä jostain syystä.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Pysäköintimaksu pitää olla maksettuna koko pysäköinnin ajan. Pysäköijän pitää huomioida pysäköintimaksua maksaessa mahdolliset yllättävät viivästykset. Esim. lääkärissä käynti, kokoukset, neuvottelut ja asiakastapaamiset ovat tyypillisesti tilanteita, joiden päättymistä ei voi kohtuullisen helposti arvioida. Pysäköijän vastuulla on kuitenkin varata maksettua pysäköintiaikaa myös yllättävien viivästyksien varalle.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Valvojan kirjoittaessa valvontamaksuun syyksi, muu syy, kirjoittaa hän selityskenttään erillisen selityksen havaitusta pysäköintirikkeestä.
Jos olet mielestäsi saanut valvontamaksun väärin perustein, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.