Aimo Park Easy-lasku
Oletko mielestäsi saanut virheellisen laskun. Katso alta ohjeet.
Toimi näin
- Etsi syy valikosta Katso millä perustein voit reklamoida Easy-laskun.
- Etkö ole samaa mieltä? Jos olette sitä mieltä, että Aimo Park Easy -laskunne on virheellinen, valitkaa "Aimo Park Easy -pysäköintilaskut" lomakkeella ja tutustukaa seuraaviin ohjeisiin ennen reklamaatiolomakkeeseen siirtymistä.
- Ennen yhteydenottoa Tarkistathan laskun saadessa, että pysäköinnin ajankohtana Taskuparkki-asetukset ovat olleet sinulla kunnossa.
Valitse reklamaation syy
Valitse syy
Mitä tämä tarkoittaa?
Tarkistathan laskun saadessa, että pysäköinnin ajankohtana Taskuparkki-asetukset ovat olleet sinulla kunnossa.
- onko automaattinen kameratunnistus ollut päällä
- onko tiliin liitetty maksukortti ollut voimassa
- onko digitaalinen kuukausilupa lunastettu sovelluksessa saapuneen ohjeistuksen mukaisesti
- onko lunastetun luvan tiedoissa ollut oikea rekisteritunnus
- onko kanta-asiakasetu lunastettu oikeaoppisesti
- onko sovelluksessa ollut jokin muu pysäköinti aktiivisena, kun toinen pysäköinti alkoi
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Jos olet pysäköinyt Aimo Park Easy -kohteessa työnantajan kustantamalla luvalla, jossa pysäköinti on sallittua, mutta olet silti saanut laskun, tee reklamaatio laskun perumiseksi.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Jos olet pysäköinyt Aimo Park Easy -kohteessa ja saat suoraan maksumuistutuksen, jossa laskun- tai maksumuistutuksen numero alkaa numerolla 6XXXXX on kyseessä maksumuistutus, joka on lähetetty koska sinulla on tietojenluovutuskielto.
Näissä tapauksissa Aimo Park Finland Oy tai Intrum Oy eivät saa osoite- ja nimitietoja Traficomilta pysäköinnin laskutukseen, mutta Intrum Oy saa tiedot käyttöön laskun perimistä varten (mukaan lukien maksumuistutukset).
Mikäli laskun- tai maksumuistusnumero alkaa muulla numerolla kuin 6, voit reklamoida sen ja saat maksettua laskun ilman korkoja ja viivästykuluja.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Varmista, että laskussa oleva rekisteritunnus ja pysäköintipaikka vastaavat ajoneuvoasi ja pysäköintitapahtumaasi. Jos tiedoissa on virhe, tee reklamaatio laskun korjaamiseksi.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Joissain Aimo Park Easy -kohteissa on käytössä kanta-asiakasetuja. Varmista, että kanta-asiakasetusi on aktivoitu Taskuparkki-sovelluksessa tai verkkosivustolla Taskuparkki.fi. Jos et ole varma, voit ottaa yhteyttä Taskuparkin asiakaspalveluun.
Varmista, että olet pysäköinyt Aimo Park Easy -kohteeseen, joka tarjoaa kanta-asiakasetuja sekä, että olet noudattanut kaikkia kanta-asiakasedun ehtoja.
Huomioi myös, että Taskuparkki-sovellukseen tulee syöttää voimassa maksukortti sekä asettaa automaattinen kameratunnistus päälle. Vain tällä tavalla pysäköinti käynnistyy Taskuparkissa ja pysäköintijärjestelmä osaa yhdistää edun Taskuparkki-profiiliisi. Mikäli maksukorttia ei ole lisätty profiiliin, automaattista kameratunnistusta ei ole mahdollista asettaa päälle eikä pysäköinti voi alkaa Taskuparkki-sovelluksessa.
Taskuparkin asiakaspalvelu
P. +358 207 812 461
E. taskuparkki@aimopark.fi
Aukioloaikamme:
Ma-pe 7.00–21.30
La 9.30–19.30
Su 11.30–19.30
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
"Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella saa pysäköidä ajoneuvon aikarajoituksetta yleisille alueille, mikä tarkoittaa kunnallisia/julkisia alueita. Liikkumisesteisen pysäköintitunnus ei suoraan oikeuta pysäköimään yksityisillä alueilla, vaan niillä on noudatettava alueiden omia pysäköintisääntöjä ja liikennemerkkejä." Lähde: Traficom.
Lasku pysyy aiheellisena.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Aimo Park Easy on puomiton pysäköintijärjestelmä. Aimo Park Easy kohteissa pysäköinti alkaa automaattisesti kameroiden tunnistaessa rekisteritunnuksen sisäänajossa sekä päättyy automaattisesti tunnistaen rekisteritunnuksen uloasjossa. Mikä tarkoittaa että puomin ollessa ylhäällä, pysäköinti alkaa kameratunnistuksella.
Pysäköinnin Easy kohteissa voi maksaa:
- Mobiilisovelluksen avulla (Taskuparkki)
- Paikan päällä maksuautomaatilla
- Jälkikäteen verkkosivuston kautta 48 tunnin kuluessa poistumisesta (easy.aimopark.fi)
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Mikäli Aimo Parkin pysäköintikohteen palveluntarjoaja tarjoaa ilmaista pysäköintiaikaa palvelun ajan ja saat silti laskun pysäköintiajalta, jolloin auto on palvelussa, ei tämä ole riittävä syy reklamoida. Hyvitys palvelun ajan pysäköinnistä ei ole Aimo Parkin vastuulla. Lasku pysyy aiheellisena.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Lasku pysyy aiheellisena Traficomin tietojen perusteella, koska pysäköinnin aikaan auton rekisteritunnus on ollut yhdistetty vuokra-autofirmaan. He voivat ohjata laskun eteenpäin kuljettajalle.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Olethan noudattanut kaikkia ohjeita ja lunastanut luvan oikein Taskuparkki-sovelluksessa.
Asukasluvan lunastaminen Taskuparkki-sovelluksessa:
- Rekisteröidy sovellukseen samalla sähköpostiosoitteella, johon sait ohjeet asukaspysäköintiluvan lunastamiseen.
- Syötä omat tietosi ja lisää ajoneuvosi. Maksukorttia tarvitaan vain muuhun pysäköintiin.
- Anna sovelluksen käyttää sijaintiasi.
- Tarkista pysäköintilupasi vasemman yläreunan valikosta.
- Muokkaa tarvittaessa rekisteritunnusta ja automaattista uusiutumista.
- Pysäköi taloyhtiöllesi osoitetuille paikoille.
- Muista vaihtaa rekisteritunnus autoa vaihtaessasi.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Emme voi muuttaa Easy-laskutusta verkkolaskuiksi. Lasku pysyy aiheellisena.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Lasku pysyy aiheellisena Traficomin tietojen perusteella ja he voivat ohjata laskun kuljettajalle.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Liityntäpysäköinnissä virheellinen HSL-kortin leimaaminen tai rekisteritunnuksen syöttäminen johtaa laskun muodostumiseen.
Asiakkaan on varmistettava oikea menettely:
1. Leimaa HSL-kortti sisään tullessa.
2. Maksa liityntämaksu easy-maksuautomaattiin.
3. Syötä rekisteritunnus oikein.
Virheistä, kuten väärästä rekisteritunnuksesta tai leimaamisesta vasta lähtiessä, aiheutuu lasku. Tarkistathan ohjeet pysäköintipaikalta ja varmista maksun oikeellisuus välttääksesi laskun.
Huomioi, kun ajat liityntäpysäköintiin, et voi hyödyntää Taskuparkkia. Ennen liityntäpysäköintiin ajamista, huomioithan, että kameratunnistus tulee asettaa kokonaan pois päältä Taskuparkista.
*Poikkeusksena Tapiola Parkin liityntäpysäköinti Espoossa.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
EasyParkin, ParkManin tai Aimo-sovelluksen käyttö kohteessa, jossa ne eivät kelpaa, ei poista maksuvelvollisuutta. Lasku on aiheellinen, sillä asiakkaan vastuulla on varmistaa oikea maksutapa. Selkeät ohjeet löytyvät pysäköintialueilta ja sovelluksista.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.
Mitä tämä tarkoittaa?
Ennen reklamaation tekemistä tarkista vielä pari tärkeää seikkaa:
- Tarkista laskun lähettäjä ja varmista, että laskussa on oikeat tiedot.
- Tarkista pysäköintialueen ehdot ja varmista, että olet noudattanut niitä.
Tarkista Taskuparkki-sovelluksesta seuraavat tiedot:
- Automaattinen kameratunnistus ollut päällä
- Tiliin liitetty maksukortti ollut voimassa
- Digitaalinen kuukausilupa lunastettu sovelluksessa saapuneen ohjeistuksen mukaisesti
- Lunastetun luvan tiedoissa ollut oikea rekisteritunnus
- Kanta-asiakasetu on lunastettu oikeaoppisesti
- Onko sovelluksessa ollut jokin muu pysäköinti aktiivisena, kun toinen pysäköinti alkoi
Jos sinulla on muu perusteltu syy uskoa, että lasku on virheellinen, voit reklamoida sen, katso vielä pari tärkeää seikkaa ja siirry tahtoessasi reklamaatiolomakkeeseen.
Osapuolten vastuut ja oikeudet
- Reklamaation perusteet
- Kuluttajasuojalain mukaan kuluttaja on oikeutettu tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation, jos tuotteessa tai palveluksessa on havaittu virhe. Reklamaatio pitää tehdä henkilökohtaisesti tai käyttäen asiamiestä. Käytettäessä asiamiestä, on asiamiehen ilmoitettava sen kuluttajan henkilötiedot, jonka puolesta hän reklamaation tekee. Tuntemattoman puolesta tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä.
- Kuluttajansuojalain mukainen reklamaatio ei ole kuluttajan ilmoitus hänen erehtymisestä, vahingosta tai muusta kuluttajan itsensä aiheuttamasta tilanteesta, jossa on hän ollut, tai johon hän on joutunut.
- Reklamaatioprosessissa tutkitaan siis vain, onko Aimo Park Finland Oy:n valvoja toiminut oikein tai vastaako alueen kyltitys kiinteistönomistajan laatimia pysäköintisääntöjä. Jos yrityksen tekemää virhettä ei ole havaittavissa, hylätään reklamaatio aiheettomana.
- Alueiden kyltitys määritellään kiinteistönomistajan laatimien pysäköintisääntöjen pohjalta. Kyltityksen ehdot eivät saa olla poikkeuksellisia tai yllättäviä. Kyltityksen ymmärrettävyys määritellään sen mukaan miten kaikki tuhannet alueen käyttäjät kyltityksen merkityksen tai havaittavuudenymmärtävät. Tällöin yhden kuluttajan poikkeava käsitys kyltityksen merkityksestä tai sen havaittavuudesta ei ole reklamaation hyväksymisen peruste.
- Vastuu luvattomasta moottoriajoneuvon pysäköinnistä yksityisen kiinteistönomistajan alueella
- Suomen lain mukaan moottoriajoneuvolla pitää olla trafin viranomaisrekisterissä pelkkä omistaja, omistaja-haltija, tai omistaja-1.haltija-2.haltija. Omistaja tai haltija voi olla yritys tai luonnollinen henkilö. Kirjallisella vuokrasopimuksella vuokrattu auto on vuokraajan vastuulla koko vuokrasopimuksessa mainitun ajan. Vuokrasopimuksen velvoittamana vuokraaja vastaa siitä, ettei auto aiheuta haittaa ulkopuolisille eikä vuokrattua autoa pysäköidä luvattomasti yksityisellä alueella.
- Kun yksityisalueella havaitaan ilman kiinteistönomistajan lupaa pysäköity auto, niin auto on ilman kuljettajaa, eikä se liiku. Tämän takia yksityisoikeudellista valvontamaksua ei koskaan kirjoiteta sille, joka aktiivisesti ajaa autoa, eikä valvontamaksua kirjoiteta jos auton sisällä on kuljettaja.Tällöin kiinteistönomistajan ja pysäköinninvalvontayrityksen oletus on, että moottoriajoneuvon luvattomasta pysäköinnistä on vastuussa trafin rekisteriin merkitty vastuutaho, eli autonomistaja tai -haltija jos sellainen on. Vastuun kannalta asiassa ei ole merkitystä onko trafin rekisteriin merkitty omistajaksi tai haltijaksi yritys vai luonnollinen henkilö.
- Jos yksityisalueella tapahtunutta luvatonta pysäköintiä käsitellään riita-asiana käräjäoikeudessa, on kantaja aina kiinteistönomistaja sekä pysäköinninvalvontayritys. Vastaaja on aina trafin rekisteriin merkitty autonomistaja tai haltija jos sellainen on. Vuokrasopimuksen velvoittamana vastaaja on vuokraaja.
- Tällä hetkellä Suomen eri käräjäoikeuksissa on käsittelyssä tai jo käsitelty noin 2000 yksityisoikeudellista valvontamaksua. Käytännössä kaikki ratkaisuun asti edenneet tapaukset on tuomittu trafin rekisteriin merkityn maksettaviksi.
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade
- Aimo Park Finland Oy:lle esitetty rahallinen korvausvaade, joka ei liity suoraan valvontamaksun pääomaan, ei ole reklamaatio. Kaikki Aimo Park Finland Oy:tä koskevat rahalliset korvausvaateet pitää esittää riitaisena haasteena käräjäoikeuteen. Käräjäoikeudessa Aimo Park Finland Oy tulee kiistämään kaikki rahalliset korvausvaateet määrältään ja perusteiltaan.