Asukaspysäköinnin ulkoistuksella vakuuttavia tuloksia
Asukaspysäköinnin ammattimainen hallinta vaatii osaamista ja työkaluja, mutta on panostuksen arvoista. Rivin alle voi kertyä isoja summia – asumistyytyväisyyden kasvusta puhumattakaan.
”Autopaikkoihin kannattaa suhtautua yhtä innostuneesti kuin asuntojen vuokraukseen. Autopaikoissa on huikea tuottopotentiaali ja ne vaikuttavat suuresti myös asumistyytyväisyyteen”, näin kuvailee Group Manager Toni Nokelainen. Hän on ollut mukana kehittämässä ainutlaatuista tuotetta, jossa asukaspysäköinti ulkoistetaan alan johtavalle yritykselle, Aimo Parkille.
Asukaspysäköinnin ulkoistamiseen ovat päätyneet monet erilaiset toimijat.
”Tyypillinen asiakkaamme on iso yksityinen vuokrataloyhtiö, kunnallinen toimija tai alueellinen hoitokunta, jonka resurssit tai työkalut eivät riitä pysäköinnin hallintaan. He saattavat säilyttää tietoja Excelissä tai jopa ruutupaperilla, ja tiedot ovat usein vanhentuneita. Me autamme heitä tuomalla mukaan osaamisemme sekä digitaaliset alustat”, Nokelainen kuvailee.
Aimo Park hoitaa noin 10 000 asukaspysäköintipaikan vuokrausta eri puolilla Suomea Helsingistä Sodankylään. Suurin asiakas on kiinteistövarainhoitoyhtiö Avara Oy, jonka vuokrauspäällikkö Hanna Smedjebacka iloitsee yhteistyön tuloksista.
”Joitakin vuosia sitten huomasimme, että vuokratalojemme pysäköinti oli tehotonta ja epäselvää. Autopaikkojen virallinen käyttöaste oli 68 %, mutta sen lisäksi oli paljon ilmaispysäköintiä. Ulkoistimme asukaspysäköinnin Aimolle, ja sen jälkeen käyttöaste on kivunnut 80 prosenttiin. Myös tuotot ovat kasvaneet, ja isoin asuntosalkkumme tuottaa nyt noin 120 000 € enemmän vuodessa autopaikkavuokrina kuin ennen ulkoistusta.”
Täyden palvelun ratkaisu
Asukaspysäköinnin ulkoistaminen tarkoittaa täyden palvelun ratkaisua. Aimo Park huolehtii tietojen siirtämisestä järjestelmiin, autopaikkojen vuokrauksesta, asiakaspalvelusta sekä pysäköinnin valvonnasta. Asukkaalle ulkoistus näkyy pysäköinnin jouhevoitumisena.
”Meillä kaikki hoituu kätevästi Taskuparkki-sovelluksella. Asukas voi sieltä valita itselleen sopivimman vapaan paikan ja maksaa pysäköinnistä. Asiakaspalvelumme auttaa tarvittaessa”, Nokelainen kertoo.
Asukaspysäköinnin ulkoistaminen herättää usein pelon pysäköinnin kallistumisesta, mutta se on Toni Nokelaisen mukaan turha huoli.
”Ulkoistus ei välttämättä tarkoita hintojen nousua. Palvelun tilaaja määrittää itse hinnat ja kuuntelee tarkalla korvalla asukkaita. Asumistyytyväisyys ja sen lisääminen on tärkeää palvelun tilaajille.”
Asukaspysäköinnin ulkoistamisesta saadut palautteet ovat olleet rohkaisevia. Taloyhtiöt ja isännöitsijät pitävät palvelun helppoudesta ja siitä, että heidän aikansa vapautuu muuhun työhön. Sijoittajat arvostavat tehostetun toiminnan kannattavuutta.
Entä asukkaat?
”He pitävät palvelun helppoudesta ja mahdollisuudesta valita oman paikkansa. Myös pysäköintipaikkojen valvontaa pidetään tärkeänä ja tasa-arvoisuutta lisäävänä palveluna.”
Toni Nokelaisen mukaan asukaspysäköinnin ulkoistukset ovat tulleet alalle jäädäkseen, samoin kuin digitaaliset palvelut.
”Otamme digiloikkia yhdessä asiakkaiden ja asukkaiden kanssa. Viestimme aktiivisesti palveluistamme ja niiden helppokäyttöisyydestä. Muutos voi joskus pelottaa, mutta yhdessä toimimalla parannamme tehokkuutta ja asumistyytyväisyyttä. Moni pois muuttanut asukas on kertonut kaipaavansa ammattimaisesti hoidettua asukaspysäköintiä.”
Lue lisää uutisia
Mietitkö, mitä muuta meillä tapahtuu? Tutustu uutisosiossa uusimpiin tietoihin ja tarinoihin maailmastamme.